معرفی

معرفی نمونه هایی از کتاب های پزشکی برای نوجوانان

معرفی تمونه هایی از کتاب های پزشکی برای نوجوانان

معرفی نمونه هایی از کتاب های پزشکی برای نوجوانان

کتاب دانستنیهای بهداشت بلوغ دختران:

یکی از مهمترین مراحل زندگی انسان، مرحله بلوغ است. چراکه در این مرحله بسیاری از ویژگی‌های جسمی و روانی شخصیت فرد شکل گرفته و می‌تواند زندگی او را تا آخر عمر تحت تاثیر قرار دهد.

بخش مهمی از سلامت انسان مستلزم گذر صحیح از مرحله بلوغ و نوجوانی است. دختران در واقع مادران آینده هستند و اهمیت جایگاه مادر و تاثیرگذاری سلامت او بر سلامت خانواده و جامعه بر کسی پوشیده نیست.

بنابراین بدیهی است که سلامت دختران در مقایسه با سلامت پسران از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. لذا دوره بلوغ در دختران نسبت به پسران حساس‌تر و قابل تامل تر است.

این در حالیست که در جوامع مختلف و فرهنگ‌های گوناگون، دختران نسبت به پسران در شرایط نامساعدتری وارد سن نوجوانی می‌شوند و بسیاری از سنت‌های سخت و اشتباه، بیشتر در مورد دختران اعمال می گردند.

در واقع دختران قربانی بسیاری از سنتهای اشتباه جوامع خود می شوند. حال آنکه این مسئله می تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به نسل‌های آینده وارد سازد.

برای بهبود این وضعیت و کمک به افزایش سطح سلامتی دختران و در واقع کمک به افزایش سطح سلامتی خانواده و جامعه، می‌توان از فرآیند آگاه‌سازی افراد کلیدی بهره جست. والدین و مربیان مدارس از جمله مهم‌ترین افراد هستند.

در این مورد والدین و مربیان مدارس می‌توانند بسیار مهم و تاثیرگذار واقع شوند، ما می‌توانیم با آموزش علائم دوره بلوغ و ویژگی‌های جسمی و روانی دختران نوجوان در این دوره و نحوه برخورد صحیح با آنها برای دستیابی به این هدف بزرگ موثر واقع شویم.

این کتاب های پزشکی حاوی بخش‌های مختلف شامل اهمیت دوره بلوغ، آشنایی با فرآیند بلوغ دختران و اختلالات مرتبط با این دوره، بهداشت جسمی و روانی دوره بلوغ و نقش والدین و مربیان در این زمینه می باشد. در انتهای کتاب با بیان برخی سوالاتی که برای بسیاری از پدرها و مادرها و حتی نوجوانان مطرح می شود به رفع برخی موارد مبهم پرداخته شده است.

فهرست کتاب دانستنیهای بهداشت بلوغ دختران

فصل اول: اهميت بلوغ

فصل دوم: نقش والدین ومربیان دردوره بلوغ

فصل سوم: آغازبلوغ

فصل چهارم: اختلالات بلوغ

فصل پنجم: بهداشت جسمي دوره بلوغ

فصل ششم: بهداشت رواني دروه بلوغ

فصل هفتم: بلوغ ازديدگاه اسلام

فصل هشتم: سئوالات رایج دختران درزمان بلوغ

 

کتاب دانستنیهای بهداشت بلوغ دختران

                            کتاب دانستنیهای بهداشت بلوغ دختران

کتاب های پزشکی دانستنی های لازم برای دختران و بانوان :

فهرستکتاب های پزشکی دانستنی های لازم برای دختران و بانوان :

فصل اول :  بلوغ و مسائل مربوط به آن
فصل 2 :  مشاوره قبل از ازدواج و زم نه های ازدواج موفق
فصل 3 : مشاوره بعد از ازدواج و مشکلات شایع
فصل 4 : مشاوره تنظیم خانواده
فصل 5: مشاوره قبل از بارداری
فصل 6 : مشکلات شایع حين بارداری
فصل 7 : دوران ش ردهی و مش لات بعد از زایمان
فصل 8 : دوره پیش یائسگی و یائسگی
فصل 9 : راه های تحکیم روابط زناشویی
فصل 10: آموزش جنسی به کودک
دانستني هاي لازم براي دختران و بانوان

                             دانستني هاي لازم براي دختران و بانوان

 

کتاب پزشکی راهنمای آموزش مدیریت استرس در نوجوانان:

استرس (فشار عصبي يا تنيدگي) در جوانان به ميزان هشدار دهنده‌اي در حال افزايش است و شواهد زيادي مبني بر افزايش فشارهاي عصبي بر اين گروه سني و غالباَ همراه با عدم افزايش حمايت لازم از آنها وجود دارد. در اين مسير يك سوال اصلي وجود دارد كه متخصصان و والدين بايد به آن پاسخ دهند.

چه منابعي براي كمك به جوانان و نوجوانان جهت بهبود نحوة مقابلة آنها با استرس وجود دارد؟

تا به حال‏، تلاش‌هاي محدودي جهت فراهم ساختن چنين منابعي صورت گرفته است. با اين وجود‏، نمي‌توان چنين نيازي را ناديده گرفت و افزايش پيامدهاي مرتبط با استرس نظير رفتارهاي تهاجمي، اختلالات تغذيه‌اي، استرس ناشي از امتحان، افسردگي، اضطراب و رفتارهاي مخاطره‌آميز بيانگر مسايل و مشكلات اين گروه سني در مقابله با استرس مي‌باشد.

اين كتاب مرجع براساس چهار سال تحقيقات گسترده بر روي حدود 1500 نوجوان و بازنگري دانش فعلي ما از خطر و استرس در اين گروه سني تدوين شده است.

برنامة حاضر‏، در طول يك دورة زماني يك ساله (با استفاده از گروه‌هاي مقايسه و كنترل) مورد ارزشيابي قرار گرفتهي و نشانگر بهبود مهارت‌هاي مقابله با استرس، اعتماد به نفس، كيفيت روابط و خلق و خو همراه با كاهش فراواني و تأييد رويدادهاي استرس‌زاي زندگي و تنيدگي روزمره بوده است. سطوح افسردگي و اضطراب نيز به دنبال مشاركت در اين برنامه كاهش پيدا كرده است.

اين بستة آموزشي به گونه‌اي طراحي شده است كه معلمان و متخصصان بتوانند دانش‌آموزان را از طريق اطلاع‌رساني با استفاده از يك قالب يادگيري تجربي‏، راهنمايي نمايند. همانطور كه هر معلمي مي‌داند‏، دانش‌آموز هنگامي بهتر ياد مي‌گيرد كه به پاسخ‌هايي معني‌دار و مرتبط با خودش‏ دست يابد.

اين بستة آموزشي دانش‌آموزان را تشويق به تفكر در مورد مسايل قريب‌الوقوع و بحث در مورد آنها با همسالانشان مي‌نمايد. بنابراين معلم مي‌تواند اطلاعاتي را مبتني بر داده‌هاي موجود در ارتقاي سلامت روان بصورت به هنگام در اختيار آنها قرار دهد.

فهرست مطالب کتاب پزشکی راهنمای آموزش مدیریت استرس در نوجوانان

جلسة اول: مقدمه‌اي بر استرس و مقابله با آن: فرآيند استرس   

جلسة دوم: استفاده از انديشه در مقابله با استرس: روش‌هاي ذهنی  

جلسه سوم: تناسب براي زندگي: روش‌هاي فيزيكي مقابله با استرس   

جلسة چهارم: اقدام به كار: مهارت‌هاي مطالعه، آمادگي براي امتحان و مديريت زمان  

جلسة پنجم: توانايي افراد: روابط بين‌فردي و مهارت‌هاي ارتباطي  

جلسه ششم: با خودتان درست رفتار كنيد 

کتاب پزشکی راهنمای آموزش مدیریت استرس در نوجوانان

                   کتاب پزشکی راهنمای آموزش مدیریت استرس در نوجوانان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *