وبلاگ

بررسی تفاوت طب سنتی و مدرن

بررسی تفاوت طب سنتی و مدرن

“بررسی تفاوت طب سنتی و مدرن”

 

تفاوت طب سنتی و مدرن در درمان بیماری متفاوت است. و برای درمان بیماریها راهکارهای مختلفی را ارائه می‌دهند. این اختلاف امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. طب سنتی ایرانی یکی از قدیمی ترین و کامل ترین طب‌ها می‌باشد که علوم درمانی آن بر پایه بزرگانی همچون ابوعلی سینا می‌باشد. علم طب مدرن نیز با استفاده از داروهای شیمیایی افراد را درمان می‌کند.

بنظر شما کدام طب بهتر است؟ طب سنتی و مدرن ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اطلاعاتی را راجع به هر کدام داشته باشیم. پس در ادامه با  انتشارات آثار سبحان  مرجع کتاب های پزشکی  همراه باشید. تا با تفاوت طب سنتی و مدرن در درمان بیماری آشنا شوید.

 تفاوت طب سنتی و مدرن در درمان بیماری؟ کدام بهتر است؟ 

طب سنتی و مدرن در درمان بیماری هر کدام در حوزه خود فعالیت هایی دارند. طب سنتی قدیمی ترین طب که برای درمان انواع بیماری ها از آن استفاده می‌شود. ولی طب مدرن طب جدیدی که بر پایه درمان با داروهای شیمیایی می‌باشد. هر کدام از این طب‌ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طب سنتی ایرانی علم طب سنتی ایران یا همان پزشکی سنتی ایرانی تفاوت هایی با طب مدرن دارد. طب سنتی نمونه‌ای از یک طب کامل و یکی از قدیمی ترین انواع طب می‌باشد. همچنین به عبارتی می‌توان گفت نوعی از پزشکی جایگزین است. اساس این طب بر اخلاط چهارگانه می‌باشد.

طب سنتی  یا طب مدرن

 طب سنتی یا طب مدرن

نحوه تشخیص بیماری با طب سنتی و مدرن

در درمان بیماری در طب سنتی ایرانی تشخیص بیماری با توجه به مزاج بیمار، معاینه وضعیت روانی بیمار، فصل و مزاج اعضا و .. صورت می‌گیرد. بیماری‌ها دیگری مثل شغل بیمار و بیماری‌های والدین در صورت اینکه بیماری مزمن باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.بیماری، خود را با نامعتدل بودن مزاج در بدن نشان می‌دهد و پیدا کردن این علائم بستگی به شکایت بیمار از بیماریش، باید در بی اعتدالی های موجود باشد. قسمت اصلی تشخیص این بیماری ها دقت و تیزبینی پزشک است.بنیاد اساسی کتاب طب سنتی ایرانی، مزاج می باشد، در صورتی که در طب مدرن از دارو شیمیایی استفاده می‌شود.پزشکان قدیمی با مهارتی که در شناسایی مزاج ها داشتند، در هریک از بیماری هایی که به وجود می آمد دخالت وضع مزاجی را از موی سر تا ناخن پا را مورد بررسی قرار می‌دادند و معیار تشخیص و درمان همه بیماری ها را همین مزاج قرار داده بودند.معیار مزاج شناسی بیماری پوست شکل جمجمه تراکم موهای بدن و نوع آنها نبض بیمار رنگ چهره، مو و عوارض آن انواع بیماری   در طب سنتی بیماری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: بیماری ساده:

بیماری‌های ساده بیماریی‌هایی هستند مثل بیماری‌هایی روی آور به اندام های ابزاری، سوء مزاج روی آور به اندام‌هایی که اجزا مشابه دارند.

 بیماری مرکب: بیماری‌های مرکب بیماری‌هایی هستند مثل بیماری‌های مادرزادی، بیماری‌های وضعی، بیماری‌های تعداد.

طب مدرن چیست؟

علم طب مدرن حدود 450 سال پیش توسط پاراسلس ایجاد شد. پزشکان و دانشمندان بزرگی به این علم خدمات زیادی کردند مثل «پاستور و کلودبرنارد» و به این صورت پیش رفت که الان مشاهده می‌کنیم. وابستگی شدید به داروهای شیمیایی یکی از مشکلات اساسی طب مدرن یا همان علم پزشکی روز می‌باشد که عوارض بدی در بر دارد.

در حالی که سالانه حدود 2 میلیون نفر در کل جهان به خاطر آسیب های ناشی از داروها و درمان های کنونی جان خود را از دست می‌دهند.

جایگزینی طب مدرن به جای طب سنتی یکی از مسائل مهم بعد از زمان «پاراسلس» بود و امروزه پزشکان خیلی کمی می‌توانند بدون داروهای شیمیایی، بیماران خود را درمان کند. خیلی از طرفداران طب مدرن، از مشکلات آن خبر ندارند.

امروزه بر همه مشخص شده که طب مدرن در اکثر موارد منجر به پیدایش عوارض و نتایج ناگواری در سلامت انسان می‌شود. اینک بسیاری از مواردی که طب مدرن در آنها موفق بوده معلول از شیوه ها و داروهای طب سنتی می‌باشد.

طب مدرن

طب مدرن

مهم ترین تفاوت طب سنتی و مدرن در درمان بیماری  ها      

درمان علت ها نه معلول ها طب سنتی وقتی که به درمان ویروسی می‌پردازد، بیشتر به درمان علت بیماری می‌پردازد و این اصلی ترین تفاوت طب سنتی و مدرن همین موضوع می‌باشد در حالی که طب مدرن بیشتر به عوارض و معلول ها می‌پردازد.طب سنتی درمان بیماری را با متعادل کردن درون انسان حل می‌کند، در حالی که طب مدرن بیشتر به دنبال هماهنگ کردن انسان با بیرون است.دارو گیاهی نه شیمیایی چون که داروهای طب سنتی اغلب گیاهی و طبیعی هستند، حتی موقعی که طبیب نتواند درد و بیماری را به صورت صحیح تشخیص دهد، باز هم استفاده از آن داروها ضرری برای بیمار ایجاد نمی‌کند. و آسیبی به بدن فرد بیمار نمی‌رسد.اما در طب مدرن که خیلی از داروهای آن به طور شیمیایی می‌باشد، در صورتی که پزشک نتواند تشخیص درست بدهد، استفاده دارو درد بیمار را اضافه‌تر می‌کند. و در خیلی از موارد یک مشکل دیگر به مشکلات شخص بیمار اضافه می‌شود.

کتاب طب سنتی

به همین علت بسیاری از مردم از طب مدرن ناامید شدند و به طب سنتی روی آورده‌اند. یک آمار تخمینی در آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هرسال در حدود 13 میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای استفاده از معالجه و معاینه روش‌های طب سنتی پرداخت می‌کنند چون اعتقاد آنها این است که روش‌های مدرن قادر به درمان بیماری آنها نیستند.

بهمین دلیل تحقیقات بیشماری در این زمینه انجام می‌دهند زیرا که معجزه این طب را دیده‌اند.   شیوه دفع کنندگی نه رفع کنندگی شیوه طب سنتی و مدرن در درمان بیماری متفاوت است. و در طب سنتی به این شیوه دفع کنندگی می‌گویند.

در صورتی که شیوه طب مدرن شیوه درمانی رفع کنندگی است. طب سنتی مانع از بیماری می‌شود. ولی اصول طب مدرن به درمان بیماری می‌پردازد. در مدرن می‌گویند ویروس وارد شده را چگونه باید خارج کرد در صورتی که طب سنتی می‌گوید چه باید کرد تا ویروس وارد بدن نشود.شیوه درمانی اقلیمی نه جهانی روش درمانی طب سنتی اقلیمی می‌باشد، برخلاف طب مدرن که داروها و نسخه های آن جهانی پیچیده می‌شوند.

 

شیوه درمانی اقلیمی و جزئی طب سنتی یعنی اینکه طب سنتی برای ساکنان هر اقلیمی مناسب با همان اقلیم دارو و نسخه نوشته می‌شود. مثال: ممکن است یک طبیب برای یک بیمار کردستانی مبتلا به میگرن دارویی غیر از داروی بیمار میگرنی شمالی تجویز کند، درحالی که در طب مدرن نسخه پیچی برای بیماران در همه شرایط یکسان می‌باشد.

نظر شما در مورد مقاله  بررسی تفاوت طب سنتی و مدرن  چیست؟

لطفا در دیدگاه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *